معرفی انجمن بیم

مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان

کاوش

تازه های BIM

گواهی نامه ها

با مهارت ها و تجربیات خود شناخته شوید

عضویت

عضوی از خانواده BIM شوید

پیام هیأت مؤسس

به نام یگانه معمار هستی

ظهور تکنولوژی و رشد نهضت نرم افزاری باعث بازشدن درهایی بر روی جوامع برای افزایش بهره وری شده است. فرایند مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یکی از تکنولوژی های پیشرفته ای می باشد که می تواند باعث برنامه ریزی قابل اعتماد برای افزایش بهره وری مدیریتی و کاهش ضایعات در پروژه های ساختمانی و صنعتی شود.

امروزه از این تکنولوژی به عنوان رنسانسی در صنعت ساخت یاد می شود و اکنون در بسیاری از دانشگاه های پیشرفته جهان یکی از موضوعات اصلی، تحقیقات اساتید و محققان در زمینه پیاده سازی فرایند BIM است و در صنعت ساختمان این کشورها مبالغ قابل توجهی صرف تحقیق و توسعه برای فرایند BIM می شود.

در ایران نیز با توجه به اجرای پروژه های متعدد در کشور و نیاز مبرم به ارتقاء بهره وری پروژه ها و طرح ها می توان به ضرورت و اهمیت تحقق فرآیند BIM پی برد. با توجه به صرف هزینه های بسیار و تاخیرات زمانی در پروژه ها، وجود چنین فرآیندی می تواند موجب کاهش این هزینه ها و تاخیرات شود و در آینده نزدیک شاهد بهبود کیفیت و ارتقاء پروژه ها در سطح ملی باشیم.

با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی که در صنعت ساخت دنیا بر پایه BIM صورت می گیرد می توان لزوم به کار گیری این فرایند در صنعت ساخت ایران به منظور فراهم ساختن امکان اتصال آن به صنعت ساخت جهانی را بخوبی درک نمود.

با ایجاد چنین درکی از میزان اهمیت فرایند BIM در ایران و فعالیت های متعددی که باید سازمان داده شود مانند تدوین استاندارد های BIM، برگزاری سمینارها و کنفرانس های متعدد در سطح کشور، بکار گیری این فرآیند در پروژه های مهم و بزرگ کشور ، تدریس این واحد درسی در دانشگاه های مختلف، تألیف کتاب به زبان فارسی و ده ها فعالیت مرتبط دیگر در زمینه تحقق فرآیند مدل سازی اطلاعات ساختمان، لزوم وجود یک انجمن علمی قدرتمند در این زمینه برای ساماندهی فعالیت های مرتبط و بسط و توسعه این دانش در کشور به شدت احساس می شد.

از این رو به منظور تحقق هدف ارتقاء بهره‌وری در صنعت ساختمان، استفاده و گسترش شیوه‌های نوین فنّاوری اطلاعات در این صنعت و پروژه های صنعتی و عمرانی، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مصالح و تجهیزات، یکپارچه‌سازی داده‌های اطلاعاتی صنعت ساختمانی، ایجاد بانک جامع مصالح و تجهیزات استاندارد این صنعت، تأمین موجبات ارتقاء کیفیت پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و توسعه دانش نوین جهانی در این زمینه در دانشگاه معماری و هنر پارس اقدام به تشکیل انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران و اخذ مصوبه لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمودیم و با حمایت 16 تن از اساتید برجسته و مطرح کشور به عنوان هیات موسس از دانشگاه های بزرگ کشور مقدمات ایجاد چنین حرکت علمی گسترده ای در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ فراهم گردید.

در راستا ی آغاز فعالیت های این انجمن از کلیه علاقه مندان به عضویت در این انجمن از رشته های مختلف که دارای سابقه کار و تحقیق در این زمینه بوده و دارای حداقل مدرک فوق لیسانس می باشند به عنوان عضو پیوسته جهت تکمیل فرم مشخصات وارسال مدارک مرتبط دعوت به عمل خواهد آمد و بزودی اولین مجمع عمومی انجمن با حضور اعضا محترم هیات موسس و حداقل صد نفر عضو پیوسته برگزار خواهد شد. ان شاالله.

امید است تاسیس این انجمن گامی بلند برای ارتقاء مدیریت پروژه و مهندسی ساخت در کشور باشد.

با آرزوی توفیق الهی

محمود گلابچی

8  تیرماه ۱۳۹۹